Запис Детальніше

ФУНКЦІЇ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ СКЛАДОВОЇ ШКІЛЬНОЇ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОСВІТИ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ФУНКЦІЇ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ СКЛАДОВОЇ ШКІЛЬНОЇ ГЕОГРАФІЧНОЇ ОСВІТИ
FEATURES OF SOCIOCULTURAL COMPONENTS OF SCHOOL GEOGRAPHY EDUCATION
ФУНКЦИИ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ СОСТАВЛЯЮЩЕЙ ШКОЛЬНОГО ГЕОГРАФИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
 
Creator Palamarchuk, Larisa B.; Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Subject соціокультурна складова; функції; шкільна географічна освіта; навчання; виховання
sociocultural component; function; school Geography education; education upbringing
социокультурная составляющая; функции; школьное географическое образование; обучение; воспитание
 
Description У статті розкриваються функцій соціокультурної складової сучасної шкільної географічної освіти. Соціокультурна складова шкільних курсів географії є пріоритетною в сучасному навчально-виховному процесі. Серед основних функцій соціокультурної складової змісту шкільної географічної освіти є : пізнавальна, інформаційна, комунікативна, ціннісно-орієнтаційна, нормативно-регулятивна. Соціокультурні функції спрямовані на розвиток матеріального і духовного життя суспільства, де загальноосвітній школі належить вирішальна роль За вимогами часу інтерес до соціокультурної компетентності людини зростає, тому і зростає актуальність цієї педагогічної проблеми.
In the article reveals functions of socio-cultural component of geographical education in modern school. The socio-cultural component of geography school course is a priority in today's educational process. Among main function of socio-cultural component of school education geographical content we underline: cognitive, information, communication, value-orientation, normative and regulative functions.Socio-cultural features aimed at the development of the material and spiritual life of society, where the secondary school has a crucial role. It not only has a direct influence on the formation of personality, but also provides a sense of social responsibility helps to save, develop, translate spiritual and material heritage.The socio-cultural component of Geography school course content affects not only the cognitive side of students’ self-disciple, but also promotes formation of ideals, values, self-esteem. In Geography classes precede formation of national citizen conscious, patriot, careful owner, educated person, humanist and naturalists. It raises an ability by cooperation during the tour, doing practical work and designing collective work - report.Geographical image of native land, imagined by students, creates a solid basis for learning of homeland Geography, the mainland, parts of the world, and the entire planet. The ability to see the uniqueness of native land forms students as cultural patriot citizen.According to the requirements of the time, the interest to sociocultural competence of human grows, so grows the relevance of this educational problem.
В статье раскрываются функции социокультурной составляющей современного школьного географического образования. Социокультурная составляющая школьных курсов географии является приоритетной в современном учебно-воспитательном процессе. Среди основных функций социокультурной составляющей содержания школьного географического образования выделяются: познавательная, информационная, коммуникативная, ценностно-ориентационная, нормативно-регуляторная. Социокультурные функции, направленные на развитие материальной и духовной жизни общества, в котором общеобразовательная школа занимает ведущую роль. По велению времени интерес к социокультурной компетентности личности возрастает, поэтому и возрастает актуальность этой педагогической проблемы.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2015-04-10
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/232
 
Source Освітологічний дискурс; № 2(10) (2015); 229-240
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/232/230
 
Rights ##submission.copyrightStatement##