Запис Детальніше

ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ’ЯЗКІВ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ’ЯЗКІВ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
DIDACTIC ASPECTS REALIZATION OF INTERDISCIPLINARY TIES IN PROCESS TRAINING STUDENTS OF HIGHERS PEDAGOGICAL EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS
ДИДАКТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ РЕАЛИЗАЦИИ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫХ СВЯЗЕЙ В ПРОЦЕССЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ ВЫСШИХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ
 
Creator Vaskivska, Halyna
 
Subject вища педагогічна освіта; підготовка майбутнього вчителя; системність знань; міждисциплінарні зв’язки; міждисциплінарна інтеграція
higher pedagogical education; preparation of the future teacher; systemic knowledge; interdisciplinary connections; interdisciplinary integration
высшее педагогическое образование; подготовка будущего учителя; системность знаний; междисциплинарные связи; междисциплинарная интеграция
 
Description Міждисциплінарні зв’язки є важливим інструментом у процесі формування світогляду та вдосконалення фахової підготовки студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Ці зв’язки розглядаються як засіб підвищення ефективності засвоєння знань, формування пізнавальних потреб. Вони розвивають системне мислення, активізують пізнавальну діяльність студентів. Автор з погляду дидактики окреслює шляхи реалізації міждисциплінарних зв’язків у процесі фахової підготовки студентів вищих педагогічних навчальних закладів. У статті приділяється увага технології реалізації міждисциплінарних зв’язків у вищій педагогічній освіті, що дає змогу зробити процес навчання майбутніх учителів результативним.
Interdisciplinary connections are important tools in the process of formation of a worldview and improvement of professional training of students of higher pedagogical establishments. These connections are considered as a means of improving learning efficiency and formation of cognitive needs. They develop systemic thinking and activate the cognitive activity of students. The systemic nature of professional pedagogical knowledge determines the need for interdisciplinary synthesis of knowledge. The author uses didactics in order to outline the ways for implementation of interdisciplinary connections in the process of professional training of students of higher pedagogical educational institutions. The article focuses on the technology of implementing interdisciplinary connections in higher pedagogical education, which makes the learning process of future teachers more effective.The effectiveness of the educational process in the high school means that interdisciplinary connections make it possible to identify relevant theoretical information in the field of pedagogical knowledge, while the superfluous information remains beyond the educational process. Therefore, the analysis and study of superfluous (obsolete, secondary) information does not use personal resources of teachers or students, and subject-to – subject interaction is generally determined by predictable educational outcomes.The implementation technology of interdisciplinary connections in higher pedagogical education enables working with key phenomena and dependancies as well as progressive forms and means of learning. Such system of working allows to study the interaction and similarities of various pedagogical processes and phenomena even when there are contradictions in the process of personality formation of the future teacher.At the current stage of development of higher pedagogical education the implementation of interdisciplinary relations is one of the most important problems. The holistic solution of this problem is a subject to modernising the education system, updating educational standards and curricula, creation of interdisciplinary training plans and the corresponding variational content, etc.
Междисциплинарные связи являются важным инструментом в процессе формирования мировоззрения и усовершенствования профессиональной подготовки студентов высших педагогических учебных заведений. Эти связи рассматриваются как средство повышения эффективности усвоения знаний, формирования познавательных потребностей. Они развивают системное мышление, активизируют познавательную деятельность студентов. Автор с точки зрения дидактики очерчивает пути реализации междисциплинарных связей в процессе профессиональной подготовки студентов высших педагогических учебных заведений. В статье уделяется внимание технологии реализации междисциплинарных связей в высшем педагогическом образовании, дающем возможность сделать процесс обучения будущим учителей результативным.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2017-12-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/471
10.28925/2312-5829.2017.3-4.1374
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 137-149
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 137-149
Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 137-149
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/471/379
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0