Запис Детальніше

ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ
FORMATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF FUTURE PHYSICAL REHABILITATION SPECIALISTS
ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ПО ФИЗИЧЕСКОЙ РЕАБИЛИТАЦИИ
 
Creator Bismak, Olena
 
Subject інформаційно-комунікаційна компетентність; освіта; фізична реабілітація
information and communication competence; education; physical rehabilitation
информационно-коммуникационная компетентность; образование; физическая реабилитация
 
Description У статті розкрито зміст, сутність та особливості формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх фізичних реабілітологів. Зазначається, що виокремлення інформаційно-комунікаційної компетентності як окремої складової професійної компетентності фізичних реабілітологів обумовлено активним використання інформаційно-комунікаційних технологій у всіх сферах людської діяльності, в тому числі і в охороні здоров’я. Автор відзначає, що сутність інформаційної компетентності фізичного реабілітолога полягає в здатності отримувати знаннях про способи переробки, передачі, зберігання та подання професійно-детермінованої інформації за допомогою комп'ютерних технологій. У статті підкреслюється, що для фізичного реабілітолога велике значення має також комунікаційна компетентність, оскільки фахівцю в галузі фізичної реабілітації під час виконання своїх професійних обов’язків доводиться безпосередньо спілкуватися з різними за фахом людьми, використовуючи вербальні та невербальні засоби комунікації, вміти встановлювати контакт, слухати, будувати бесіду з пацієнтом.
It is known that the main direction of the physical rehabilitation development in Ukraine is compliance with international standards for the training of specialists in this profile. One of the main criteria a physical therapist is evaluated are professional competences that are differed in content but consistent to the general direction proclaimed by the World Confederation of Physical Therapy.Increasing the professional competence of health professionals around the world is defined as the most important factor in reforming the health care system. Along with the general requirements for a physical therapist, which could satisfy the needs of both the individual and the society as a whole, the requirements for professional education in higher education institutions are growing. One of the priority directions of the education development in the transition to an information society is the use of computers and information systems in universities.The content, essence and features of the information and communication competence of future physical therapists formation are disclosed in the article. It is noted the identification of information and communication competence as a separate component of the physical therapists professional competence is due to the active using of information and communication technologies in all spheres of human activity, including in health care system. The author notes the essence of the physical therapist information competence consists the ability to obtain knowledge about the ways of processing, transferring, storing and presenting professional information using computer technology. The article emphasizes that communication competence is also very important for a physical therapist because a specialist in the field of physical rehabilitation has to communicate directly with different people in the performance of his professional duties, using verbal and non-verbal methods of communication, to be able to establish contact, listen, build a conversation with the patient.
В статье раскрыто содержание, сущность и особенности формирования информационно-коммуникационной компетентности будущих физических реабилитологов. Отмечается, что выделение информационно-коммуникационной компетентности как отдельной составляющей профессиональной компетентности физических реабилитологов обусловлено активным использованием информационно-коммуникационных технологий во всех сферах человеческой деятельности, в том числе и в здравоохранении. Автор отмечает, что сущность информационной компетентности физического реабилитолога состоит в способности получать знания о способах переработки, передачи, хранения и представления профессионально-детерминированной информации с помощью компьютерных технологий. В статье подчеркивается, что для физического реабилитолога большое значение имеет также коммуникационная компетентность, поскольку специалисту в области физической реабилитации при выполнении своих профессиональных обязанностей приходится непосредственно общаться с разными людьми, используя вербальные и невербальные средства коммуникации, уметь устанавливать контакт, слушать, строить беседу с пациентом.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2017-12-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/464
10.28925/2312-5829.2017.3-4.3851
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 338-351
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 338-351
Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 338-351
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/464/394
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/464/170
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0