Запис Детальніше

ІДЕЇ ТРУДОВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У 50-Х РОКАХ ХХ СТОЛІТТЯ НА СТОРІНКАХ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРЕСИ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ІДЕЇ ТРУДОВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У 50-Х РОКАХ ХХ СТОЛІТТЯ НА СТОРІНКАХ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРЕСИ
THE IDEAS OF EDUCATION THROUGH WORK FOR PRESCHOOL CHILDREN IN 1950s ON THE PAGES OF PEDAGOGICAL PRESS
ИДЕИ ТРУДОВОГО ВОСПИТАНИЯ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА В 50-Х ГОДАХ ХХ ВЕКА НА СТРАНИЦАХ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ПРЕССЫ
 
Creator Litichenko, Olena D.
 
Subject дошкільне виховання; діти дошкільного віку; трудове виховання; праця; педагогічна преса
education through work; pedagogical press; preschool children; preschool education; work
дошкольное воспитание; дети дошкольного возраста; педагогическая пресса; труд; трудовое воспитание
 
Description Соціально-педагогічні процеси на початку другої половини ХХ сторіччя сприяли розвитку системи дошкільного виховання. З’ясовано, що трудове виховання було провідною ідеєю радянської держави, проте в системі освіти мало місце калькування завдань трудового виховання школи на дитячий садок. Відставання трудового виховання на теоретичному та практичному рівнях від соціального замовлення спонукали до удосконалення та реформування освіти в 1958-1959 роках. В статті проаналізовано передумови формування ідей трудового виховання дітей дошкільного віку. З’ясовано, що завдання організації праці дітей дошкільного віку були відокремлені від завдань навчання в школі. Підняті проблеми знаходили своє відображення в педагогічній пресі.
Social and pedagogical processes at the beginning of the second part of the 20th century supported the development of the system of preschool education. It was found out that education through work was the main idea of the education in the Soviet state. 1950-s were characterized by searching of effective ways of the development of preschool education, methods and forms of it. Opinions of scientists, governors who considered the content, methods and means of organization of education through work for preschool children on the territory of Ukrainian Soviet Socialist Republic are analyzed in this article. The tasks of education through work, standing before the school, according to the educational policy of the state were removed to the preschool educational establishments. Scientists proved that the question of education through work for preschool children was necessary to consider separately from the tasks of school and they required thorough researches, as the tasks worked out for schoolchildren cannot be set before preschool children.Lack of education through work at the theoretical and practical levels from a social order led to the improvement and reformation of education in 1958-1959. The article analyzes the preconditions for the formation of the ideas of education through work for preschool children. It is found out that tasks of organization of work for preschool children were separated from the tasks for schoolchildren. The raised problems were reflected in the pedagogical press.
Социально-педагогические процессы в начале второй половины ХХ века способствовали развитию системы дошкольного воспитания. Выяснено, что трудовое воспитание было ведущей идеей советского государства, однако в системе образования имело место калькирование задач трудового воспитания школы на детский сад. Отставание трудового воспитания на теоретическом и практическом уровнях от социального заказа побудили к совершенствованию и реформированию образования в 1958-1959 годах. В статье проанализированы предпосылки формирования идей трудового воспитания детей дошкольного возраста. Выяснено, что задача организации труда детей дошкольного возраста были отделены от задач обучения в школе. Поднятые проблемы находили свое отражение в педагогической прессе.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor Київський університет імені Бориса Грінченка


 
Date 2017-12-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/452
10.28925/2312-5829.2017.3-4.4356
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 43-56
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 43-56
Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 43-56
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/452/371
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0