Запис Детальніше

ВИКЛАДАННЯ ГОМІЛЕТИКИ ЯК ПЕДАГОГІЧНО ОРІЄНТОВАНОЇ ДИСЦИПЛІНИ В КИЇВСЬКІЙ ДУХОВНІЙ АКАДЕМІЇЇ (1819-1869 рр.)

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ВИКЛАДАННЯ ГОМІЛЕТИКИ ЯК ПЕДАГОГІЧНО ОРІЄНТОВАНОЇ ДИСЦИПЛІНИ В КИЇВСЬКІЙ ДУХОВНІЙ АКАДЕМІЇЇ (1819-1869 рр.)
TEACHING HOMILETICS AS A PEDAGOGICALLY ORIENTED DISCIPLINE IN THE KYIV THEOLOGICAL ACADEMY (1819-1869)
ПРЕПОДАВАНИЕ ГОМИЛЕТИКИ КАК ПЕДАГОГИЧЕСКИ ОРИЕНТИРОВАННОЙ ДИСЦИПЛИНЫ В КИЕВСКОЙ ДУХОВНОЙ АКАДЕМИИ (1819-1869 гг.)
 
Creator Tverdokhlib, Tetiana S.
 
Subject викладач; гомілетика; дисертація; зміст; іспит; Київська духовна академія; лекція; педагогічно орієнтована дисципліна; практикум; форма навчання
content; dissertation; examination; form of training; homiletics; lecture; pedagogically oriented discipline; practical work; teacher; the Kyiv Theological Academy
гомилетика; диссертация; экзамен; Киевская духовная академия; лекция; педагогически ориентированная дисциплина; преподаватель; содержание; практикум; форма обучения
 
Description У статті на основі аналізу історичної, гомілетичної та педагогічної літератури, архівних документів, матеріалів, вміщених у періодичних виданнях, узагальнено досвід викладання гомілетики як педагогічно спрямованої дисципліни в Київській духовній академії (1819-1869 рр.). На основі вивчення «Правил церковного красномовства», підручника Я. Амфітеатрова «Чтения о церковной словесности или гомилетика» розкрито зміст навчання церковного красномовства, схарактеризовано такі його компоненти, як знання, вміння і навички, досвід творчої діяльності. З’ясовано внесок Я. Амфітеатрова у розвиток гомілетики як навчального предмету і науки. Схарактеризовано загальний професійний рівень викладачів церковного красномовства. Визначено і розкрито форми навчання гомілетики у вищому духовному навчальному закладі досліджуваного  періоду.
The experience of teaching homiletics as a pedagogically oriented discipline in the Kiev Theological Academy (1819-1869) has been generalized in the article on the basis of the analysis of historical, homiletic and pedagogical literature, archival documents, and materials from periodicals. The content of ecclesiastical eloquence has been revealed, such components as knowledge, abilities and skills, experience of creative activity have been characterized grounding on the study of the “Rules of Church Eloquence”, the textbook “Readings on Church Literature or Homiletics” by Ja. Amfiteatrov. The contribution of Ja. Amfiteatrov to the development of homiletics as a subject and science has been clarified. The general professional level of teachers of church eloquence has been described.The forms of teaching homiletics in the higher theological educational institution in the period under research have been determined and revealed on the basis of the studying historical literature and sources from the funds of the Institute of Manuscripts of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine (Kyiv). The peculiarities of conducting lectures, practical classes, examinations and writing dissertations have been covered, an important role of practical works in training of future preachers has been established. Two types of examinations having a complex nature (they covered all subjects of the training course, combining verbal questioning and written tasks) have been determined. The problems of homiletics have been found to be rarely considered in the dissertations of students. The dissertation “What determines the persuasiveness of predicant word” by O. Mukhin has been analyzed, since its content is remarkable for the most pedagogical orientation from all dissertations.
В статье на основе анализа исторической, гомилетической и педагогической литературы, архивных документов, материалов, помещенных в периодических изданиях, обобщен опыт преподавания гомилетики как педагогически направленной дисциплины в Киевской духовной академии (1819-1869 гг.). На основе изучения «Правил церковного красноречия», учебника Я. Амфитеатрова «Чтения о церковной словесности или гомилетика» раскрыто содержание церковного красноречия, охарактеризованы такие его компоненты как знания, умения и навыки, опыт творческой деятельности. Выяснено вклад Я. Амфитеатрова в развитие гомилетики как учебного предмета и науки. Охарактеризован общий профессиональный уровень преподавателей церковного красноречия. Определены и раскрыты формы обучения гомилетики в высшем духовном учебном заведении исследуемого периода.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2017-12-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/457
10.28925/2312-5829.2017.3-4.7183
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 71-83
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 71-83
Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 71-83
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/457/373
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/457/167
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/457/168
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/457/169
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0