Запис Детальніше

THE DEVELOPMENT OF PEDAGOGY DEPARTMENTS IN HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS (the beginning of the XX – the beginning of the XXI centuries)

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE DEVELOPMENT OF PEDAGOGY DEPARTMENTS IN HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS (the beginning of the XX – the beginning of the XXI centuries)
РОЗВИТОК КАФЕДР ПЕДАГОГІКИ ВИЩИХ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ (початок XX – початок XXI сторіч)
 
Creator Bashkir, Olha
Zolotuchina, Svitlana
Luparenko, Svetlana
 
Subject : department; development; education; pedagogy; periodization.
кафедра; освіта; педагогіка; періодизація; розвиток
 
Description The modern stage of education development in Ukraine calls for creating optimal conditions for effective implementation of the time-proven experience of professional teacher training in the work of the system of higher pedagogical educational institutions. The development of new forms and methods of education organization is impossible without learning and deep analysis of the accumulated experience of teaching staff training by Pedagogy departments. Thus, the aim of the article is to establish the stages of the development of these departments. With the help of the methods used by the author (historical structural, historical genesis, historical diachronic, historical comparative) there have been singled out the following stages of the establishment and development of Pedagogy departments in the structure of higher pedagogical educational institutions in Ukraine at the beginning of the XX – the beginning of the XXI centuries: the first stage (1921-1929 ) – the stage of organization of scientific-research departments of paedology and pedagogy as independent scientific-research centres; the second stage (1930-1957 ) – the stage of official recognition of the status of Pedagogy departments in the structure of higher pedagogical educational institutions; the third stage (1958-1990 ) – the stage of differentiating the profiles of Pedagogy departments in higher pedagogical educational institutions, their functions, areas of scientific and pedagogical activity; the fourth stage (1991 – the beginning of the XXI century) – the stage of Pedagogy departments integration under the conditions of the development of Ukrainian national pedagogical education. There has been found out and described the content details and tendencies of the scientific pedagogical activity of the departments at each stage. It has been specified that the stages of the department activity were singled out applying the following criteria: socio-economic and political changes during the researched period, which acted as objective factors for reforming higher pedagogical education; peculiarities of the government policy in the area of higher pedagogical education, which were reflected in the decrees and instructions by the Ministry of Education and assigned the role and place of Pedagogy departments in the system of higher pedagogical education; the range of tasks, realization of which required clear clarification of the content and tendencies of the activity of the departments under research.
Розробка нових форм і способів організації навчання не можлива без вивчення й глибокого аналізу накопиченого досвіду підготовки вчительських кадрів кафедрами педагогіки. У статті виокремлено такі етапи їх розвитку в структурі вищих педагогічних навчальних закладів України початку XX – початку  XXI сторіч: етап організації науково-дослідних кафедр педології й педагогіки як самостійних науково-дослідних осередків (1921-1929 рр.); етап офіційного утвердження статусу кафедр педагогіки в структурі вищих педагогічних навчальних закладів (1930-1957 рр.); етап розширення спектру педагогічних кафедр педагогічних ВНЗ, їх функцій і напрямів науково-педагогічної діяльності(1958-1990 рр.); етап інтеграції педагогічних кафедр в умовах розбудови національної педагогічної освіти України (1991 р. – початок XXI ст.).
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2018-09-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/531
10.28925/2312-5829.2018.3-4.825
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 1 - 15
Educological discourse; 2018: № 3-4 (22-23); 1 - 15
Освитологичный дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 1 - 15
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/531/433
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0