Запис Детальніше

Емпіричне дослідження стану готовності суб'єктів освітньої діяльності до прогнозування розвитку загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712940/
 
Title Емпіричне дослідження стану готовності суб'єктів освітньої діяльності до прогнозування розвитку загальної середньої освіти
Empirical study of preparedness of subjects of educational activity for forecasting of development of general secondary education
Эмпирическое исследование состояния готовности субъектов образовательной деятельности к прогнозированию развития общего среднего образования
 
Creator Пузіков, Дмитро Олегович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті представлено результати емпіричного дослідження стану готовності суб'єктів освітньої діяльності до прогнозування розвитку загальної середньої освіти, проведеного автором. Одержані результати свідчать, що стан означеної готовності більшості респондентів є незадовільним, але більшість опитаних бажає поліпшити стан своєї готовності до прогнозування розвитку загальної середньої освіти.
The article presents the results of empirical study of the state of preparedness of the subjects of educational activity for forecasting of development of general secondary education, carried out by the author. The study of the process of preparing of subjects of educational activity for forecasting of development of general secondary education (and its result - the state of their preparedness for this forecasting) is one of important prerequisites for a practical implementation of national system of educational and pedagogical forecasting. The results of empirical research indicate that the vast majority of respondents are not prepared for forecasting of development of general secondary education. This assertion is due to the fact that, although the vast majority of respondents are motivated to participate in forecasting of development of general secondary education and their schools too (they have formed the motivational component of preparedness for this), the vast majority of them are not informed of its theory and methodology (they have not formed a cognitive component of preparedness), do not have practical experience in such a forecasting activity (there have not formed operational component of preparedness for forecasting of development of general secondary education). Positive is the fact that an absolute majority of respondents want to get the necessary knowledge and experience, to undergo appropriate training. Thus, the results of empirical study indicate the need for organization and realization of the preparation of the subjects of educational activity for forecasting of general secondary education development. And such training will determine the need for disclosure and foundation of more complex construction - the forecasting competence of subjects of educational activity. The prospects for further researches are related to the substantiation of forecasting competence of subjects of educational activity, the disclosure of its component composition, the development of methodology for its formation in the process of professional training and advanced training of teachers.
В статье представлены результаты проведенного автором эмпирического исследования состояния готовности субъектов образовательной деятельности к прогнозированию развития общего среднего образования. Полученные результаты свидетельствуют, что состояние указанной готовности большинства респондентов является неудовлетворительным, но большинство опрошенных желает улучшить состояние своей готовности к прогнозированию развития общего среднего образования.
 
Publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712940/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%94.%D0%9E.%D0%9F%D1%83%D0%B7%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2.pdf
- Пузіков, Дмитро Олегович (orcid.org/0000-0003-2630-6924 <http://orcid.org/0000-0003-2630-6924>) (2018) Empirical study of preparedness of subjects of educational activity for forecasting of development of general secondary education Педагогічна освіта: теорія і практика, 1 (2) (25). pp. 161-166. ISSN 2309-9763