Запис Детальніше

Subjective well-being of university teachers as a psychological factor of quality of higher education

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712918/
http://files.gisap.eu/sites/files/digest/special_collection5.indd.site.pdf
 
Title Subjective well-being of university teachers as a psychological factor of quality of higher education
Суб'єктивне благополуччя викладачів університету як психологічний чинник якості вищої освіти
 
Creator Bondarchuk, Olena
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description The aim of this paper is to find out subjective well-being of personnel of Ukrainian educational organizations as a psychological factor of quality of higher education. Key contradictions of the position of Ukrainian university teachers which can bring about negative effects in context subjective well-being are analyzed. The levels of subjective well-being of Ukrainian university teachers are shown. Peculiarities of the well-being of teachers, based on gender-age and organizational-professional factors, are defined. The correlation between the well-being of university teachers, the psychological safety of the educational environment and the rating of the universities in which they work is determined. Conclusion on the advisability of improving the subjective well-being of university teachers in special training in post-graduate education is done.
Метою даної статті є з'ясування особливостей суб'єктивного благополуччя персоналу українських освітніх організацій як психологічного чинника якості вищої освіти. Проаналізовано основні протиріччя положення викладачів українських університетів, які можуть призвести до негативних наслідків у контексті суб'єктивного благополуччя. Показані рівні суб'єктивного благополуччя викладачів українських університетів. Визначено особливості благополуччя викладачів на підставі гендерно-вікових та організаційно-професійних факторів. Визначено співвідношення між благополуччям викладачів університетів, психологічною безпекою навчального середовища та рейтингом університетів, в яких вони працюють. Констатовано доцільність поліпшення суб'єктивного благополуччя викладачів університетів у спеціальній підготовці в умовах післядилпомної освіти.
 
Publisher LASHE
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712918/1/Bondarchuk_stattya.pdf
- Bondarchuk, Olena (orcid.org/0000-0003-3920-242X <http://orcid.org/0000-0003-3920-242X>) (2017) Subjective well-being of university teachers as a psychological factor of quality of higher education International scientific and practical conference: Management of higher education quality: problems and prospects. pp. 86-89.