Information and Communication Technologies in personality oriented educational teacher’s activity during the practical university classes of foreign language
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26464/
|
|
Title |
Information and Communication Technologies in personality oriented educational teacher’s activity during the practical university classes of foreign language
Інформаційно-комунікаційні технології в особистісно орієнтованій навчальній діяльності вчителя на практичних заняттях з іноземної мови у вищій школі Информационно-коммуникативные технологии в личностно ориентированной учебной деятельности учителя на практических занятиях по иностранному языку в высшей школе |
|
Creator |
Шкарбан, Інна Володимирівна
|
|
Subject |
Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
The article highlights the actual formative tendencies of Information and Communication Technologies application during the practical classes of foreign language. Thus, interactivity, intensification of the learning process, feedback and, above all, personal orientation of educational activity is achieved. Research priority is given to the principles of the students’ harmonious personality development in accordance with the individual intellectual and psycho-physiological features; the value of the individuality of every student treated as a subject of learning process; professional personality formation under the optimal learning environment coherent with contemporary level of information, social and professional development. The forward-looking character of education presents a challenge in determining the effectiveness of the professional competence formation by any high educational institution. Therefore, an authorized educational system based on Moodle platform allows increasing the foreign language proficiency by combination of classical teaching materials (theoretical, practical, and controlling) with modern cloud information and communication technologies. The development of the student's individuality, which involves the formation of cognitive abilities for the implementation of self-education, reflection and self-assessment, depends on systematic formation of the main functional components of professional activity: gnostic, communicative, creative and organizational. Practical application of interactive communication learning technologies proved a steady increase of cognitive students’ activity, the formation of an active subjective position and personal reflection, competitive communication skills through the awareness of inclusiveness in general work, the skills of analysis and self-analysis in the process of group interaction; the formation of a high motivational readiness.
У статті окреслено тенденції ефективної організації особистісно орієнтованої навчальної діяльності вчителя, доведено пріоритет впровадження освітніх інформаційно-комунікаційних технологій, перевагами яких є особистісна спрямованість, інтерактивність, інтенсифікація процесу навчання. Провідними у дослідженні визначено принципи всебічного гармонійного особистісного розвитку студентів відповідно індивідуальних інтелектуальних і психофізіологічних передумов, цінності особистості студента як суб'єкта навчання, професійного особистісного становлення в умовах створення оптимального навчального середовища. В статье проанализированы тенденции эффективной организации личностно ориентированной учебной деятельности, доказано приоритет внедрения информационно-коммуникативных технологий, преимуществами которых является личностная направленность, интерактивность, интенсификация обучения. В исследовании основополагающими определены принципы всестороннего гармоничного развития личности студентов в соответствии с индивидуальными интеллектуальными и психофизиологическими особенностями, ценности личности студента как субъекта обучения, профессионального личностного становления в условиях создания оптимальной учебной среды. |
|
Publisher |
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26464/1/I_Shkarban_ZNPUDPUIPT_2.pdf
Шкарбан, Інна Володимирівна (2018) Інформаційно-комунікаційні технології в особистісно орієнтованій навчальній діяльності вчителя на практичних заняттях з іноземної мови у вищій школі Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (2). с. 264-271. |
|