Запис Детальніше

АКСІОЛОГІЧНИЙ КОНЦЕПТ НОВОЇ ОСВІТНЬОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title АКСІОЛОГІЧНИЙ КОНЦЕПТ НОВОЇ ОСВІТНЬОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ
ACCIOLOGICAL CONCEPT OF A NEW EDUCATIONAL STRATEGY FOR TRAINING OF TEACHERS
 
Creator Ivaniuk, Hanna
 
Subject аксіологічний концепт; заклад вищої освіти; освітньо-професійна програма; зміст освіти; нова освітня стратегія; освітній процес; підготовка педагогів; професійна діяльність.
аxiological concept; content of education; educational process; educational-professional program; institution of higher education; new educational strategy; professional activity; training of teachers
 
Description У статті актуалізовано аксіологічні ідеї нової освітньої стратегії підготовки педагогів в освітньому просторі України. Подано ретроспективний огляд аксіологічних ідей українських і зарубіжних філософів, педагогів, психологів щодо освіти людини. Розкрито психологічні, дидактичні, естетичні, етичні детермінанти багатовимірної педагогічної діяльності. Висвітлено результати емпіричного пошуку, що засвідчують нагальну потребу в обґрунтуванні засадничих аксіологічних ідей і упровадженні їх у практику підготовки педагога.
We consider the education of the 21st century as a process of preparing a young generation for life and work and as a means of productive changes in the state and the world dimension as a whole. The development of the education system in Ukraine is characterized by internal public inquiries and external factors that are actualized in the context of European integration. At the time – training of an innovative specialist, ready for intercultural communication and conscious protection of human virtues: individual freedoms and respect for it, culture of peace, etc.According to the results of the analysis of philosophical, historical and pedagogical sources, the status of pedagogical practice, the axiological concept of a new educational strategy of teacher training in a higher education institution is generalized and substantiated. Education is seen as a factor in harmonization in systems: man – man, man – nature, man – technology.The article gives a summary of the results of the study of the status of the identified problem in the practice of training the teachers of the first educational level (Bachelor) specialties «Preschool education», «Primary education». The revealed tendencies are characterized: divergence, which leads to the destruction of ties that could ensure the formation of a system of knowledge about man, nature, technology (technology) and society. Education directed towards the future should deviate from the rudiment of the knowledge-normative strategy of the Soviet model and build on values based on philosophical, ethical, aesthetic concepts. According to the results of the analysis of the study, the opinions of students, pedagogues-practitioners regarding the correspondence of the content of professional disciplines (pedagogy, psychology) to the needs of the individual, community and society are determined. A set of methods (poll, interviewing, questionnaires, pedagogical essay, mathematical statistics) allowed to reveal the dominance of moral values in the educational process (professional activity).
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2018-09-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/549
10.28925/2312-5829.2018.3-4.0867
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 68 - 82
Educological discourse; 2018: № 3-4 (22-23); 68 - 82
Освитологичный дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 68 - 82
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/549/438
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0