Запис Детальніше

COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF ALEN, M. MONTESORI AND S. FRENE’s PEDAGOGICAL CONCEPTS

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF ALEN, M. MONTESORI AND S. FRENE’s PEDAGOGICAL CONCEPTS
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕДАГОГІЧНИХ КОНЦЕПЦІЙ АЛЕНА, М. МОНТЕССОРІ ТА С. ФРЕНЕ
 
Creator Martianova, Mariia
 
Subject comfortable environment; efficiency; interest; pedagogical concept; principle of freedom; self-discipline.
зацікавленість, комфортне середовище, педагогічна концепція, працездатність, принцип свободи, самодисципліна
 
Description The article examines the main pedagogical concepts of the 20th century, the authors of which are scientists M. Montessori, S. Frenne and Alain (Emile-Auguste Chartier). Their main aim was to find pedagogical ways to improve the educational system and bring up new generation which was capable to face new life demands. The child should not be a reservoir of knowledge, but he had to be  educated as a thinking creature that combines intelligence, creativity and subconscious. Three scholars had the main humanistic ideas of learning that would allow a child to develop his natural properties and opportunities. They agreed that the first step in acquiring the necessary skills was developing of self-discipline. Despite following the main vector for learning, scientists used different educational methods and approaches. The main components which should be presented in teacher, according to M. Montessori are the ability to create comfortable and creative environment; to communicate with the students and to observe their work. The main elements of the pedagogical model by S. Frene, which stimulate the students’ interest in learning, are analyzed. The most famous examples are free text methods, educational cards, school printing and magazines which, according to the educator, can grow students’ interest, as curiosity is the best encouragement for learning. The idea of Alain’s educational double function, which consists of preparing for the present and future difficulties, is observed. Having compared the scholar’s pedagogical concepts, we have emphasized the basic principles of teaching, which are used nowadays. They are the principles of freedom and discipline, the principle of mentoring, the principle of favorable environment and the principle of working capacity. 
Анотація. У статті досліджується основні педагогічні концепції вчених ХХ століття М. Монтессорі, С. Френе та Алена (Еміля-Огюста Шартьє), які шукали нові педагогічні шляхи до вдосконалення освіти та вихованню нового покоління, здатного відповідати новим життєвим вимогам. Виявлені головні компоненти вчителя за М. Монтессорі, а саме: створення комфортного, творчого середовища; вміння зацікавлювати учнів та вміння спостерігати за роботою учнів. Проаналізовано основні елементи педагогічної моделі Френе, які стимулюють цікавість учнів до навчання. Розглянуто ідею двоякої функції виховання Алена, що полягає у підготовці до теперішніх та майбутніх труднощів. Шляхом порівняння педагогічних концепцій вчених виділено основні принципи навчання, такі як принципі свободи і дисципліни, принцип наставництва, принцип сприятливого середовища та принцип працездатності, які активно використовуються і сьогодні.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2018-09-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/542
10.28925/2312-5829.2018.3-4.1065
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 16 - 26
Educological discourse; 2018: № 3-4 (22-23); 16 - 26
Освитологичный дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 16 - 26
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/542/434
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/542/184
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0