Запис Детальніше

ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСАД ПЕДАГОГІЧНОЇ АНТРОПОЛОГІЇ У ВИВЧЕННІ ОБРАЗІВ-ПЕРСОНАЖІВ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСАД ПЕДАГОГІЧНОЇ АНТРОПОЛОГІЇ У ВИВЧЕННІ ОБРАЗІВ-ПЕРСОНАЖІВ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
USING HE FOUNDATIONS OF THE PEDAGOGIC ANTHROPOLOGY IN THE STUDY OF FOREIGH LITERARY CHARACTERS
 
Creator Udovychenko, Larysa
 
Subject культурні цінності; літературні герої; літературна освіта; педагогічна антропологія
: cultural values; literary heroes; literary education; pedagogic anthropology.
 
Description Робота присвячена застосуванню засад педагогічної антропології у вивченні образів-персонажів художніх творів зарубіжної літератури.Курс зарубіжної літератури і вивчення образів-персонажів є природною цариною для застосування засад педагогічної антропології в середній школі, оскільки саме герої творів стають для читачів взірцями у формуванні особистісних рис та життєвої позиції, вони є тією призмою, через яку сприймаються і оцінюються життєві вартості та вибудовується власна картина світу. Антропологічний компонент гуманізує навчання, забезпечує антропологічно орієнтовану інтерпретацію його змісту та підвищує ефективність прикладних методик. У статті обґрунтовано потребу врахування особливостей учнівської психіки у виборі прийомів і форм вивчення образів-персонажів. Зроблено висновок про те, що антропологічний підхід посилює вплив образів-персонажів на розвиток духовного світу учнів-читачів, сприяє поширенню і дотриманню учнями культурних норм, цінностей і знань.
This work is dedicated to the application of the foundations of pedagogic anthropology in the study of foreign literary characters.Foreign literature as a subject and the study of literature characters is a natural environment for the application of pedagogic anthropology in the middle school, as for the readers literary heroes become role models in the development of their personality and worldview, they are the prism through which life values are perceived and evaluated and personal worldview is developed. Anthropologic component humanizes the process of learning, ensures anthropologically oriented interpretation of its contents and makes applied methodology more efficient. Here we argue for the necessity of taking into consideration distinctive features of individual pupil’s psyche in the choice of educational methodology in the study of literary characters, in particular its socio-historic nature, goal setting and prediction, abstraction, activity, creative character, self-control, articulation of ideas and results and reflection. Methods and forms of work have to motivate pupils to independently determine their readiness to work, estimate personal development, note changes in personal view and convictions, set desired trajectory for further development. The content of educational material must ensure the formation of basic cultural values in pupils and nurture a person capable of knowingly live a life in harmony of “science, art and morals”. In these conditions literary education becomes an important factor of spiritual development of pupil readers, an important part of their consciousness and activity, facilitate spreading and following of cultural norms, values and knowledge, which are represented in literary works and their characters.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2018-09-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/537
10.28925/2312-5829.2018.3-4.28264
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 151 - 160
Educological discourse; 2018: № 3-4 (22-23); 151 - 160
Освитологичный дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 151 - 160
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/537/448
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0