Запис Детальніше

IDEAS ABOUT THE DEVELOPING ENVIRONMENT FOR CHILDREN AS A SUBJECT OF THEORETICAL ANALYSIS

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title IDEAS ABOUT THE DEVELOPING ENVIRONMENT FOR CHILDREN AS A SUBJECT OF THEORETICAL ANALYSIS
ІДЕЇ ПРО РОЗВИВАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ДЛЯ ДІТЕЙ ЯК ПРЕДМЕТ ТЕОРЕТИЧНОГО АНАЛІЗУ
 
Creator Matiushynets, Yana
 
Subject child-centrism; children; ecological approach; environment for children; national kindergartens; nature-sightedness; Ukrainian school; Ukrainian pedagogues.
дитиноцентризм; діти; народні дитячі садки; природовідповідність; середовище для дітей; середовищний підхід; українська школа; українські педагоги.
 
Description The article highlights the historical and pedagogical analysis of the views of Ukrainian pedagogues of the late 19th - early 20th century on the creation and functioning of a developing environment for children. The author considers the main approaches to the organization of the education, upbringing and development of preschool and children of primary school age (child-centeredness, nature-type, teaching in the environment) and the features of creating the developing environment at different time intervals (1899-1918). The goals, the tasks of the functioning of various institutions for children in accordance with the social, economic, political and cultural changes in the territory of Ukraine at the end of the 19th and the beginning of the 20th century (the need for moral and physical education of the individual, the observance of the national character of education, the individual approach) have been clarified.The author in article disclose the contribution Ukrainian pedagogues to the development of the problem of the functioning of the developing environment for children: the preservation of the life and health of children, the provision of physical and moral education of the individual; ensuring the preparation of the child for school, the education of moral qualities, discipline; ensuring native language environment, preparation of children for life; creation of an environment for children on the principles of individuality, nationality, revealing the creative forces of the child, aesthetic development mental and physical development of the individual.
У статті подано історико-педагогічний аналіз поглядів українських педагогів кінця ХІХ – початку ХХ століття щодо створення і функціонування розвивального середовища для дітей. Автором висвітлено основні підходи до організації навчання, виховання і розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (дитиноцентризму, природовідповідності, виховання середовищем) та особливості створення розвивального середовища на різних відтинках часу (1899-1918 рр). З’ясовано цілі, завдання функціонування різних установ для дітей відповідно до суспільних, економічних, політичних та культурних змін на теренах України кінця ХІХ – початку ХХ століття (необхідності морального і фізичного виховання особистості, дотримання національного характеру освіти, індивідуального підходу).
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2018-09-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/546
10.28925/2312-5829.2018.3-4.55846
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 40 - 55
Educological discourse; 2018: № 3-4 (22-23); 40 - 55
Освитологичный дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 40 - 55
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/546/437
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0