Запис Детальніше

ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО РОБОТИ В МУЛЬТИЛІНГВАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ В УКРАЇНІ ТА ФЛАНДРІЇ (БЕЛЬГІЯ)

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО РОБОТИ В МУЛЬТИЛІНГВАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ В УКРАЇНІ ТА ФЛАНДРІЇ (БЕЛЬГІЯ)
PECULIARITIES OF THE CONTENT OF PRIMARY SCHOOL TEACHER PROFESSIONAL TRAINING TO WORKING IN MULTILINGUAL ENVIRONMENT IN UKRAINE AND FLANDERS (BELGIUM)
 
Creator Holovatenko, Tetiana
 
Subject вчитель початкової школи; іншомовна підготовка; компетентісно-орієнтоване навчання; міжпредметна інтеграція; мультилінгвальне середовище; мультилінгвальність; професійна підготовка.
competency-based approach; foreign language training; interdisciplinary integration; multilingual environment; multilingualism; primary school teacher;professional training.
 
Description В статті здійснений порівняльний аналіз програм підготовки майбутніх вчителів початкової школи до роботи у мультилінгвальному середовищі на прикладі Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen та Київського університету імені Бориса Грінченка; виділено та систематизовано спільні тенденції професійної підготовки на рівні змістовно-методичного забезпечення, а саме: тривалість загально-педагогічної підготовки, компетентнісно-орієнтоване навчання, інтерактивне навчання, індивідуалізація професійної траєкторії розвитку майбутнього вчителя, міжпредметна інтеграція на рівні освітньої програми, вивчення іноземних мов та методик їх навчання.
The article provides a comparative analysis of future primary school teacher training programs to working in a multilingual environment on the example of Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen and Borys Grinchenko Kyiv University. General tendencies in teacher training at the level of content and methodological support are highlighted and systematized. They are the duration of general pedagogical training, competency-based training, interactive learning, individualization of the professional trajectory of the future teacher, interdisciplinary integration at the level of the educational program, the study of foreign languages and teaching methodology. A significant importance before the enrollment to a Hogeschool in Flanders is given to a placement test enabling various types of further individualization of the professional training. In Ukraine individualization is applied after the institutional screening test. As evidenced by a curriculum analysis in both Flanders and Ukraine, study time of general pedagogical subjects is the same. A competency-based approach goes through the entire curriculum up to practical training which occupies a major place in the teacher training process. Teacher training to working in a multilingual environment takes place while learning foreign languages, teaching methodology, and studying socio-cultural modules/subjects. This approach is ensured through interdisciplinary integration within the curriculum. For instance, in Flanders students are offered a multilingual subject program, built as a language maintenance program type A (according to J. Cenoz) in both Dutch and French. In Ukraine students are offered an integrated course of English and teaching methodology. According to the results of our research, multilingual content of teacher training is more developed in Flanders. Therefore, further research of primary school teacher training to working in the multilingual environment in Wallonia and Brussels is needed.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2019-03-21
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/564
10.28925/2312-5829.2019.1-2.241258
 
Source Освітологічний дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 242-258
Educological discourse; № 1-2(24-25) (2019); 242-258
Освитологичный дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 242-258
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/564/505
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0