Запис Детальніше

ПРОФЕСІЙНІ РОЛІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ПРОФЕСІЙНІ РОЛІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
PROFESSIONAL ROLES OF THE HIGHER SCHOOL TEACHER IN THE FUTURE SPECIALISTS TRAINING
 
Creator Gvozdii, Svitlana
Ustianska, Olga
 
Subject куратор; майбутній учитель біології та здоров’я людини; модератор; роль викладача; суб’єкт-суб’єктна взаємодія; тьютор; фасілітатор
curator; future teacher of biology and human health; moderator; the role of the teacher; subject-subject interaction; tutor; facilitator
 
Description У статті розглядаються особливості професійних ролей викладача вищої школи у підготовці майбутніх фахівців (на прикладі вчителя біології та здоров’я людини). Наведено особливості індивідуальної роботи викладача-тьютора зі студентом; функції викладача-модератора та викладача-фасілітатора у груповій роботі; робота із майбутніми фахівцями викладача-куратора у позааудиторний час. Запропоновано види тьюторства та структурні елементи тьюторського супроводу, модерації, фасілітації, функції куратора. Зазначені дані опитування щодо ефективності застосування викладачем нових професійних ролей серед майбутніх фахівців. 
The article discusses the features of professional roles of a higher education teacher in the training of future specialists (using the example of a teacher of biology and human health). The features of the individual work of a teacher-tutor with a student are given; the functions of the moderator and the facilitator in the group work; working with future specialists of the teacher-curator during extracurricular time. Types of tutoring and structural elements of tutor support, moderation, facilitation, and curator functions are proposed.It is emphasized that the teacher-tutor is responsible for the level of knowledge of the student, and for the formation of his personality. The teacher-moderator carries out the process of managing the interaction in a group of students, combines the solution of issues of development of the educational group as a team, and organizes the interaction and cooperation of all participants. The teacher-facilitator stimulates the independence and responsibility of students when choosing courses, goals, and ways to achieve them when evaluating the results of their work. The teacher-curator creates external conditions and accompanies the actualization of the student’s internal reserves for full-fledged creative self-realization in all spheres of life. For the effective work of the curator it is proposed to combine the informative, organizational, communicative, administrative, creative functions. The survey data on the effectiveness of the use of new professional roles by a teacher among future specialists is indicated.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2019-03-21
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/555
10.28925/2312-5829.2019.1-2.141160
 
Source Освітологічний дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 141-160
Educological discourse; № 1-2(24-25) (2019); 141-160
Освитологичный дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 141-160
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/555/498
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0