Запис Детальніше

УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ З ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
MANAGEMENT OF GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTION WITH INCLUSIVE LEARNING UNDER CONDITIONS OF NEW UKRAINIAN SCHOOL
 
Creator Panchenko, Alla
Kravchuk, Nataliia
 
Subject заклад загальної середньої освіти; інклюзивне навчання; нова українська школа; управління; освітнє середовище.
general secondary education institution; inclusive learning; new Ukrainian school; management; educational environment.
 
Description У статті окреслено перешкоди щодо впровадження інклюзивного навчання в систему освіти України. Висвітлено особливості функціонування та управління закладом загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням в умовах реформування української школи щодо дотримання цінностей, принципів Конвенції ООН «Про права дитини», нормативної бази України з метою задоволення потреб суспільства щодо соціалізації дітей з особливими освітніми потребами.Розроблено рекомендації задля створення безпечного освітнього середовища для забезпечення розвитку особистості дітей з особливими освітніми потребами та управління закладом загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням щодо формування ціннісних орієнтирів і стандартів поведінки зацікавлених сторін.
The article outlines obstacles to the implementation of inclusive learning into the education system of Ukraine at different levels of management: macro, meso, and micro levels. It has been noted that the inclusive learning is being introduced with regard to the experience of Germany, Finland, Austria, Sweden, etc. Social policy in relation to people with special educational needs based on the principles of equality and tolerance has been identified as a prominent feature. The article highlights the peculiarities functioning and management of the general secondary education institution with inclusive education in the context of the Ukrainian school reform regarding the observance of values, principles of the UN Convention on the Rights of the Child, and the regulatory base of Ukraine. It has been mentioned that the introduction of inclusive education in the education system has been the purpose of meeting the requirements of society concertning socialization of children with special educational needs. The significance of the implemented all-Ukrainian experimental program "Social Adaptation and Integration into the Society of Children That Require Correction of Physical and / or Mental Development by Introducing Inclusive Education" at school I-III. No. 168 Obolonsky district of the city of Kyiv. The article presentd the stages of its implementation; and it is suggested that they should be followed by managers of educational institutions.An integral model of balanced child development under the conditions of inclusive learning has been developed. The external and internal conditions are determined for the purpose of creating a safe educational environment for the development of the personality of children with special educational needs. The proposed components of psychological and pedagogical support and management in the general secondary education institution with inclusive learning contribute to the formation of value references and standards of behavior of concerned parties. 
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2019-03-21
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/578
10.28925/2312-5829.2019.1-2.297309
 
Source Освітологічний дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 297-309
Educological discourse; № 1-2(24-25) (2019); 297-309
Освитологичный дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 297-309
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/578/509
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0