Запис Детальніше

PSYCHOGRAPHIC SHEETS AND PERSONALITY CARDS OF PUPILS IN SCHOOLS OF WESTERN UKRAINE IN 1920s-1930s.

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title PSYCHOGRAPHIC SHEETS AND PERSONALITY CARDS OF PUPILS IN SCHOOLS OF WESTERN UKRAINE IN 1920s-1930s.
ПСИХОГРАФІЧНІ ЛИСТКИ ТА КАРТИ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ УЧНЯ У ШКОЛАХ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ У 1920-1930-Х РОКАХ
 
Creator Mikhno, Oleksandr
 
Subject study of a student; Western Ukrainian teachers; personality card; pedology; psychogram; psychographic sheet (observation sheet); character reference of a student.
вивчення учня; західноукраїнські педагоги; карта індивідуальності; педологія; психограма; психографічний листок (обсерваційний аркуш); характеристика учня.
 
Description By analyzing the works of Western Ukrainian scientists, it has been proved in this article that they worked in the context of scientific research that was characteristic of the European pedagogical thought of the 1920s and 1930s. The methods suggested by the scientists for studying a student and the main methodical ideas, namely, the use of psychographic schemes (Yakim Yarema, Mikhail Ostapovich, Dmitro Koziy), personality cards (Ivan Kukhta), observational cards and “free character references” of the personality (Volodymyr Bezushko), which served as a benchmark for teachers in their practical work to study the student and compile his character reference.The contents and structure of the psychographic schemes, which contained from 12 to 15 sections («Attention», «Memory», «Imagination», «Thought», «Method of Labor», «Tiredness», «Pain and Freedom», «Behavior in the Community», etc.) with detailed explanations of each of them. The structure of the personality card, which consisted of 6 items (appearance and physical development of the student, home conditions, attitude towards people, interest and aspiration, traits of character, temperament, mood, properties of mind) have been presented.The structure of pedology as realized by M. Baznyk, which, in his opinion, consists of several interrelated directions: psychopedology, physiopedology, pathological, laboratory pedology, testology, theoretical pedology, pedotechnics, moral pedology has been systematized.The article contains short biographical information about scientists-teachers whose articles are being analyzed.
  У статті шляхом аналізу праць західноукраїнських учених-педагогів доведено, що вони працювали в контексті наукових пошуків, які були характерні для європейської педагогічної думки 1920-1930-х років. Висвітлено запропоновані вченими методи вивчення учня вчителем та головні методичні ідеї – використання психографічних схем (Я. Ярема, М. Остапович, Д. Козій) та карт індивідуальності (І. Кухта), які були орієнтиром для педагогів у їх практичній роботі з вивчення учня та складання його характеристики. Розкрито зміст та структуру психографічних схем; подано напрями педології у баченні М. Базника. Стаття містить короткі біографічні довідки про вчених-педагогів, чиї статті аналізуються.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2019-03-21
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/580
10.28925/2312-5829.2019.1-2.2237
 
Source Освітологічний дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 22-37
Educological discourse; № 1-2(24-25) (2019); 22-37
Освитологичный дискурс; № 1-2(24-25) (2019); 22-37
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/580/489
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0