Запис Детальніше

Дослідження особистісної зрілості студентів як умови успішної професійної самореалізації

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24582/
http://pptp.kubg.edu.ua/
Реєстраційне свідоцтво: № 21844-11744ПР від 18.01.2016
 
Title Дослідження особистісної зрілості студентів як умови
успішної професійної самореалізації
Исследование личностной зрелости студентов как условия их успешной профессиональной самореализации
The research of students’ personal maturity as a condition of successful professional self-realization
 
Creator Вінник, Наталія Дмитрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description В статті подано теоретичний аналіз феномену «особистісна зрілість». Представлено методику діагностування та емпіричні результати дослідження. Емпіричне дослідження проводилося авторською методикою Н. Вінник. Для цього був модифікований і апробований опитувальник особистісної зрілості Ю. Гільбуха. Методика складається з п'яти шкал: мотивація досягнень, відношення до свого «Я» («Я»-концепція), почуття громадянського обов'язку, життєва установка, здатність до психологічної близькості з іншою людиною. Констатовано, хоча більшість студентів мають задовільний рівень особистісної зрілості, кількісний аналіз за окремими шкалами виявив значні недоліки. Означено, що особистісна зрілість студентів взаємопов’язана з їх професійною самореалізацією.
В статье подан теоретический анализ феномена «личностная зрелость». Представлена методика диагностирования и эмпирические результаты исследования. Эмпирическое исследование проводилось авторской методикой
Н. Винник. Для этого был модифицирован и апробирован опросник личностной зрелости Ю. Гильбуха. Методика состоит с пяти шкал: мотивация достижений, отношений к своему «Я» («Я»-концепция), чувство гражданского долга, жизненная установка, способность к психологической близости с другим человеком. Констатировано, хотя большинство студентов имеют удовлетворительный уровень личностной зрелости, количественный анализ по отдельным шкалам выявил значительные недостатки. Отмечено, что личностная зрелость студентов взаимосвязана с их профессиональной самореализацией.
The article provides a theoretical analysis of the phenomenon of "personal maturity". Personal maturity is defined as a dynamic process of learning new values, making responsible choices, unconditional acceptance of other people, objective awareness of the normative-values image of oneself, the ability to reflect personal qualities, one's own actions, and the ability for moral self-control of interactions.
There are presented a diagnostic method and empirical results of the study. The empirical research was being conducted with authored method of N. Vinnyk. For that the Y. Gilbuh personal maturity questionnaire has been modified and tested. The method consists of five scales: achievement motivation, attitudes towards one's "I" (the "I" - concept), sense of civic duty, life attitude, the ability for psychological proximity with another person. It was stated that although most students have satisfactory level of personal maturity, quantitative analysis of separate scales has revealed significant shortcomings. So the scale that assesses the "I" -concept, which presents such important characteristics of a person as self-confidence, satisfaction with their own abilities, personality, and their competence have the lowest scores. This was also confirmed by the unstable "too low" life attitude of students.
It was noted that the students’ personal maturity is interrelated with their professional self-realization. Activation of formation of the personal maturity of students is possible in conditions of organization of purposeful cognitive activity, in which individual, group and collective forms of work are combined, aimed at the content of awareness and development of responsibility, independence, self-control, emotional maturity, goal-setting and professional self-realization.
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2018-11
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24582/5/N_Vinnyk_PP_1%20IS.doc.pdf
Вінник, Наталія Дмитрівна (2018) Дослідження особистісної зрілості студентів як умови успішної професійної самореалізації Педагогічний процес: теорія і практика, 3 (62). с. 16-20. ISSN 2078-1687