Запис Детальніше

Поняття “мультилінгвальна освіта”: європейський і освітологічний дискурс

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27672/
 
Title Поняття “мультилінгвальна освіта”: європейський і освітологічний дискурс
THE CONCEPT OF “MULTILINGUAL EDUCATION”: EUROPEAN AND EDUCOLOGICAL DISCOURSE
Понятие "мультилингвальное образование": европейский и освитологический дискурс
 
Creator Головатенко, Тетяна Юріївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті уточнено поняття “мультилінгвальна освіта ” з позицій освітніх систем країн Бенілюкс та України. З ’ясовано значення основних підсистем поняття - мультилінгвізм та освіта. Визначено зовнішні та внутрішні чинники, які впливають на розвиток мультилінгвальної освіти. До зовнішніх чинників відносимо: вплив глобалізації на суспільство, соціальний запит на володіння іноземними мовами, соціальна мобільність населення, комплекс історично-культурних чинників. До внутрішніх чинників належать мовний та етнічний склад населення країни, наявність офіційних та державних мов та освітня політика країни.
В статье уточнено понятие "мультилингвальное образование" с позиций образовательных систем стран Бенилюкс и Украины. Выяснено значение основных подсистем понятие - мультилингвизм и образование. Определены внешние и внутренние факторы, влияющие на развитие мультилингвального образования. К внешним факторам относим: влияние глобализации на общество, социальный запрос на владение иностранными языками, социальная мобильность населения, комплекс историко-культурных факторов. К внутренним факторам относятся языковой и этнический состав населения страны, наличие официальных и государственных языков и образовательная политика страны.
The article specifies the concept of multilingual education in European educological discourse based on its legislative framework and research results of European scholars. European experience of organizing multilingual education is attracting increasing interest due to the absence of its developed legislative provision and means of its implementation into the Ukrainian education system. The aim of this paper is to analyze the core of the concept of multilingual education, to define factors, influencing its quality and effectiveness, as well as tendencies of its further development in Benelux countries and Ukraine. The core of the concept comprises multilingualism and education as its main notions. It is generally accepted by European Commission that the notion “multilingualism” refers to the ability of a person to communicate in several languages, as well as co-existence of several language communities on one territory. The other component of the concept is “education”, which is regarded as an external influence on the process of learning of generalized objective social experience, norms and values. The article studies external and internal factors influencing multilingual education. External factors comprise the influence of globalization on society, a socially justified need for foreign languages acquisition, mobility of population, historical and cultural relations between countries. Internal factors comprise language and ethnic structure of the population, usage of official and state languages, and educational policy of a country. As a result of analysis of legislative framework, scientific discourse, and statistical data, we define multilingual education as a dynamic system, which is a complex of internal and external factors influencing the development of communicative competence in several foreign languages; as well as a process and a result of simultaneous acquisition of several foreign languages. Additionally, this research concludes that notions of bilingual and plurilingual education are recognized as varieties of multilingual education. Based on systematization of the European scientific discourse the following tendencies in the development of multilingual education were identified: increasing requirements to language proficiency, protecting regional and minority languages, diversification of multilingual education, and teacher training to implementation of multilingual education.
 
Publisher ДВНЗ "Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника"
 
Date 2019
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27672/1/Golovatenko_T_OPU_19_FLMD_PI.pdf
Головатенко, Тетяна Юріївна (2019) Поняття “мультилінгвальна освіта”: європейський і освітологічний дискурс Освітній простір України (15). с. 227-235. ISSN 2409-9244