Запис Детальніше

Підготовка майбутніх учителів іноземних мов до застосування інноваційних технологій у професійній діяльності

Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Підготовка майбутніх учителів іноземних мов до застосування інноваційних технологій у професійній діяльності
The training of future foreign languages teachers for the usage of innovative technologies in professional activities
 
Creator Гойдош, Надія І.
Ghojdosh, Nadija I.
 
Subject інноваційні технології
підготовка до застосування інноваційних технологій
структурні компоненти підготовки
критерії
модель
педагогічні умови
майбутні вчителі іноземних мов
професійна діяльність
innovative technology
preparation for the innovative technologies usage
structural components of a preparation
criteria
model
pedagogical conditions
future foreign languages teachers
professional activity
 
Description Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми підготовки
майбутніх учителів іноземних мов до застосування інноваційних технологій у
професійній діяльності. Проаналізовано теоретичні засади та ґенезу досліджуваної
проблеми, охарактеризовано інноваційні технології, які використовуються в
практиці роботи школи.
Визначено сутність поняття «підготовка майбутнього вчителя іноземних мов до
застосування інноваційних технологій»; виокремлено й охарактеризовано
компоненти, критерії та показники досліджуваного феномену. Обґрунтовано
педагогічні умови та рівні підготовки майбутніх учителів іноземних мов до
застосування інноваційних технологій у професійній діяльності.
Розроблено та експериментально апробовано модель підготовки майбутніх
учителів іноземних мов до застосування інноваційних технологій у професійній
діяльності, доведено її ефективність.
The thesis is a theoretical and experimental investigation of the problem of the future
foreign languages teachers training for the innovative technologies usage in professional
activities. The theoretical basis and genesis of the studied problems are described, the
innovative technologies used in school practice are examined.
The essence of the concept «the training of future foreign languages teachers for the
usage of innovative technologies» is defined as a dynamic process of innovational focus,
special technical knowledge and skills that ensure the formation of the students’
professional readiness to innovative technologies usage in professional activities, give
them an opportunity to organize their own innovational activity and improve it. The
components (motivational target (goal), content and organizational (content and
organization), control and assessme nt (monitoring and evaluation)), criteria and indicators
of the studied phenomenon are singled out and characterized. Such criteria and indicators
are personal readiness (indicator: positive motivation for the usage of innovative
technologies in teaching activities), professional readiness (indicators: the availability of
knowledge in the innovative technologies field, the possibilities of innovative technologies
in teaching foreign languages; the formation of a system of skills in using innovative
technologies while teaching foreign languages, the foreign language department students’
creativity in the innovative technologies application in professional activity), reflective
readiness (indicators: the ability to perform the correction, positive self -image). The
pedagogical conditions (forming the innovative orientation in teaching innovative
technologies for future foreign languages teachers; ensuring the interconnectedness of all
areas of future foreign languages teachers training (theoretical, methodologic al, practical)
to the innovative technologies usage in professional activity; providing the skills -oriented
nature of the process of studying innovative technologies for the future foreign languages
teachers; creating the information and learning environme nt for theoretical and practical
training; involving students into active reflective dialogue) and levels (receptive,
reproductive, constructive, productive and innovative competenced) of the future foreign
languages teachers readiness for the innovative t echnologies usage in professional
activities are singled out and experimentally proved.
The developed, validated and implemented experimental testing of a special course
«Application of innovative technologies in teaching foreign languages at school» and
technologies those are used in the process of a special course are singled out. The data
confirmed the effectiveness of the impact of certain pedagogical conditions and
educational complex for future foreign languages teachers training to the innovative
technologies usage in professional activities. The model of the future foreign languages
teachers training for using innovative technologies in professional activities is developed
and experimentally tested, its effectiveness is proved.
The content and results of the research are not intended for the final solution. For
further scientific research such aspects of problem are relevant: the innovative forms and
methods of training future foreign languages teachers to the innovative technologies usage
in professional activity; an effective organization of self-study work for future foreign
languages teachers in vocational training; a comparison of domestic and foreign models
for future foreign languages teachers training to the innovative technologies usage in
professional activities.
 
Date 2015-05-12T07:30:08Z
2015-05-12T07:30:08Z
2015-03-27
 
Type Thesis
 
Identifier Гойдош Н. І. Підготовка майбутніх учителів іноземних мов до застосування інноваційних технологій у професійній діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти / Н. І. Гойдош ; наук. кер. Н. П. Онищенко. - Переяслав-Хм. : Лукашевич О. М., 2015. - 23 с.
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/142
 
Language other
 
Publisher Лукашевич О. М.